Înainte de toate, e bine să ne aducem aminte că, la finalul anului 2021, din cauza unor datorii istorice, creditorii COLTERM Timișoara au închis robinetul societății de termoficare, aflată în subordinea administrației locale, și au lăsat peste 53.000 de abonați (spitale, școli și alte instituții), zile întregi, fără caldură și apă caldă. Asta pentru că, înainte, în spațiul public, primarul Dominic Fritz s-a jucat cu declarații (i)responsabile privind concordatul preventiv al companiei, până a băgat spaima în furnizorii de materie primă (cărbune și gaz) ai COLTERM! Ca, în cele din urmă, deși s-a jurat pe roșu că totul e sub control, să bage firma de termie în insolvență. Acum, vrea să o și falimenteze!
Și, de câteva săptămâni încoace, jocul pervers al Primăriei Timișoara, care a început de prin 2022, a intrat în (pen)ultimă fază, la mijlocul lunii trecute când, din senin, la inițiativa Administrația Fondului pentru Mediu (controlată de USR), în cadrul Adunării Generale a Creditorilor din 24 octombrie 2025, s-a propus înlocuirea administratorului judiciar al COLTERM, SC Alfa & Quantum Consulting SRL. Pe acte, se vorbește despre lipsa unor progrese și anumite inacțiuni din cadrul procedurii. În realitate, însă, povestea din 2021, se repetă într-o altă formă, dar cu aceeași direcție spre prăpastie, care împinge operatorul de termoficare, din nou, într-o situație imposibilă.
Abia aici, conform documentelor, apare întrebarea-cheie pe care administrația lui Dominic Fritz de la USR a evitat-o sistematic. Și anume, ce s-a întâmplat, în mod concret, cu banii transferați prin ordinele Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA), în perioada 2022-2024? De ce nu au ajuns la COLTERM căruia îi erau destinați prin LEGE? Unde s-au dus, în fapt, aceste zeci de milioane de lei și prin ce mecanism s-au evaporat, exact când trebuiau virate către societatea de termoficare a Timișoarei? Ca să ca faceți o ideea, în perioada 2022-2024, ministerul a virat, în conturile administrației locale, cu destinația COLTERM, peste 66 milioane lei, ca ajutor pentru căldură.
Pe lângă cele cele 13 milioane de euro de la MDLPA, așa cum rezultă din documente oficiale, azi, Primăria Timișoara mai are restanțe de circa 180 milioane lei către COLTERM. Practic, alte peste 35 milioane de euro, bani care reprezintă subvențiile proprii pe anii 2022–2024 și contravaloarea lucrărilor executate de către societatea de termoficare pentru municipalitate și recepționate oficial. Toate aceste sume sunt certe, lichide și exigibile, așa cum arată și un control al ANAF! Cert e că împreună, cele două găuri negre, la care se adaugă și penalități de întârziere, depășesc cifra de 240 milioane lei, o povară care sufocă operatorul și blochează orice perspectivă realistă de stabilizare financiară.
Urmă banilor
În ianuarie 2022, Guvernul României a aprobat, prin MDLPA, alocarea unor sume consistente de bani producătorilor de energie termică, pentru a-i despăgubi parțial de explozia prețului gazelor naturale din sezonul de iarnă 2021–2022. Unul dintre beneficiarii nominalizați, în anexele acestor ordine ministeriale, a fost COLTERM Timișoara. Explicit, direct, fără echivoc! Așa cum a fost justificat și rolul municipalității de pe Bega, în calitate de acționar al societății de termoficare. Doar acela de contabil intermediar, NU de beneficiar al sumelor! Doar că probele arată un tablou complet diferit. Mai exact, că sumele transferate de la bugetul de stat au ajuns în bugetul Primăriei Timișoara, dar nu și la operatorul căruia îi erau destinate prin lege.
Și se vede asta, în primul rând, dintr-o acțiune judecătorească a COLTERM, depusă prin lichidatorul SC Alfa & Quantum Consulting SRL, după ani întregi de petiții și milogeli fără răspuns, care cere Primăriei Timișoara să-i vireze de îndată suma de 67.840.130,52 lei, confirmată ca veritabilă și exigibilă, dar care a fost reținută ilegal. Așa că acesta ar putea fi primul motiv palpabil pentru care, din neant, azi, prin Ministerul Mediului, condus de userista Diana Buzoianu, administrația locală a lui Dominic Fritz vrea să scape de lichidator! Tocmai pentru că, la nivel de drepturi și obligații, COLTERM trebuia să beneficieze de subvențiile MDLPA și acoperirea pierderilor tehnologice, finanțate din bugetul local, iar Primăria era obligată să vireze integral și imediat sumele, așa cum impune art. 3 alin. (5) din OG 36/2006.
NU să modifice, NU să rețină și NICI să redirecționeze sumele primite de la Guvern, în alte scopuri decât cele prevăzute de ordinele MDLPA. Adică, pe subvenția de gigacalorie! În schimb, documentele intrate în posesia InsiderTM arată cu totul altceva. De fapt, o spectaculoasă deturnare a destinației fondurilor guvernamentale! Și asta pentru că, în paginile dosarului de instanță, prin care a cerut plata de urgență a datoriilor, invocând riscul iminent al falimentului, COLTERM arată detaliat că Primăria Timișoara a obligat societatea să emită facturi care nu aveau legătură cu achiziția gazelor naturale, singura destinație legală a sumelor provenite din subvențiile MDLPA.
Mai mult, că municipalitatea lui Dominic Fritz, cu bună știință, a direcționat banii spre cheltuieli proprii, reducând artificial presiunea asupra propriului buget, care a crescut nejustificat… pe banii MDLPA, care era destinați exclusiv COLTERM. Și uite așa, până și un control al ANAF confirmă că tranșele guvernamentale, în valoare de 67,8 milioane lei, nu au văzut contabilitatea COLTERM! Evident, la care se mai adaugă celelalte 180 milioane lei, pe care Primăria Timișoara a omis să le plătească operatorului pe subvențiile locale pe anii 2022–2024, dar și pe contravaloarea lucrărilor executate de societate și recepționate de municipalitate.
Spre prăpastie!
Că lucrurile stau întocmai, dacă mai era nevoie, o confirmă și Curtea de Conturi care, în scris, a subliniat că NU există nicio dovadă de plată că banii MDLPA au ajuns în conturile COLTERM. Ceea ce, în procedura fiscală, echivalează cu inexistența plății! Mai mult, chiar și Ministerul Finanțelor, într-o corespondență internă cu Primăria Timișoara, a atras atenția că subvențiile MDLPA sunt fără TVA și… cu destinație fixă. Adică, nu nu pot fi utilizate pentru pierderi tehnologice și că destinația banilor este exclusiv achiziția gazelor naturale. Și toate aceste aspecte sunt consemnate, pe larg, la pag. 17–20, în raportul de inspecție fiscală ANAF. Negru pe alb!
Paradoxal, în tot acest timp, municipalitatea lui Dominic Fritz vorbește despre eforturi susținute și despre un plan complex de ieșire din insolvență pentru COLTERM. Si despre tot felul de avioane cu energie verde! În schimb, situația financiară a operatorului de termoficare arată cu totul altceva. Mai exact, peste 240 milioane lei datorii neachitate către COLTERM, o serie întreagă de obligații legale ignorate și documente oficiale care contrazic declarațiile publice. Că nu degeaba societatea cere, acum, dobânzi penalizatoare începând cu 2 martie 2023, conform OG 13/2011 și OG 36/2006 care obligă autoritățile publice să achite penalități în cazul neplății sumelor datorate operatorilor de servicii publice.
Mai mult, că municipalitatea lui Dominic Fritz, cu bună știință, a direcționat banii spre cheltuieli proprii, reducând artificial presiunea asupra propriului buget, care a crescut nejustificat… pe banii MDLPA, care era destinați exclusiv COLTERM. Și uite așa, până și un control al ANAF confirmă că tranșele guvernamentale, în valoare de 67,8 milioane lei, nu au văzut contabilitatea COLTERM! Evident, la care se mai adaugă celelalte 180 milioane lei, pe care Primăria Timișoara a omis să le plătească operatorului pe subvențiile locale pe anii 2022–2024, dar și pe contravaloarea lucrărilor executate de societate și recepționate de municipalitate.
Așadar, toate documentele arată clar că schema inventată de Primăria Timișoara, în cazul COLTERM, nu e nimic altceva decât un mecanism clar de reținere a subvențiilor MDLPA. Un soi de stopaj la sursă! Mai mult, din analiza actelor depuse la dosar, rezultă o schemă în trei pași: Guvernul virează bani către Primăria Timișoara, destinați explicit COLTERM; Primăria nu virează banii, ci obligă COLTERM să emită alte tipuri de facturi pentru a compensa propriile obligații bugetare; În contabilitatea municipalității nu există nicio urmă a plății, confirmând reținerea fondurilor. Nimic altceva decât o radiografie clară a unei administrații care a folosit banii destinați termoficării pentru a acoperi propriile dezechilibre și viziuni mărețe.
Astăzi, când operatorul este împins spre marginea falimentului, iar Primăria Timișoara joacă din nou cartea schimbării, devine limpede că nu insolvența este problema, ci adevărul. Unul simplu și anume că nu COLTERM a îngropat banii, nu creditorii au sabotat orașul, ci chiar cei care aveau obligația legală să vireze fondurile și să protejeze serviciul public esențial. Așa că, dacă cineva mai caută vinovați, răspunsurile nu trebuie descoperite în rapoarte tehnice sau în greaua moștenire, ci chiar în deciziile politice și administrative din ultimii ani. În final, povestea nu e despre termoficare, nici măcar despre finanțe. E despre responsabilitate. Și despre momentul în care cineva va trebui, inevitabil, să răspundă. Vom reveni.
















Pingback: Arhitectura falimentului COLTERM – insidertm.ro