Now Reading: Primăria Timisoara a descoperit cel mai scump țânțar din România: 3.466 lei bucata!

Loading

Primăria Timisoara a descoperit cel mai scump țânțar din România: 3.466 lei bucata!

Când vine vorba de șobolani, țânțari, gândaci și alte viețuitoare nedorite, Timișoara e pe mâini bune. Nu e clar cât de bine e dezinsectat și deratizat orașul, dar sigur bugetul local e stors până la os! Așa că ceea ce urmează să citiți nu e un serial cu gâze sau alte orătănii, care, pe bani grămadă, sunt monitorizate de lanterne atârnate prin copaci, ci un thriller cu milioane de euro care mișună prin SEAP. Până atunci, trebuie spus doar că cei care au aprins lumina, în contractele încheiate de Primăria Timișoara cu SC CORAL IMPEX SRL, dar au și au izbutit mai mult decât un spray Raid, sunt auditorii Curții de Conturi.

Și din primul fascicul de lumină, care a căzut pe hârtiile administrației locale a lui Dominic Fritz, s-au putut concluziona următoarele. În primul rând, plăți pentru deratizare și dezinsecție de peste 12,3 milioane de lei în 2024, față de doar 4,7 milioane în 2023. Apoi, tarife crescute de 11,5 ori în doar trei luni și urgențe inventate la Primăria Timișoara, doar ca să se poată negocia direct un contract. Și, nu în cele din urmă, un prejudiciu total, calculat la 10.370.504 lei. Asta, doar așa, la prima rază de lumină! Restul, ține de procurori, mai ales că, până și pe hârtie, auditorii Camerei de Conturi Timiș au semnalat o constelație întreagă de suspiciuni rezonabile, care țin de legea penală!

Așa că, acum, nu ne rămâne decât să ne scufundăm în mlaștina documentelor, de unde nu se știe cine iese viu, la final. Ori gândacii, ori contribuabilii! Pe scurt, în iunie–septembrie 2023, Primăria Timișoara (UATM) a încheiat cu SC CORAL IMPEX SRL un contract de prestări servicii (nr. 85/22.06.2023), prin achiziție directă din catalogul electronic SEAP, pentru servicii de dezinsecție și deratizare. Și da, totul a mers șnur, în sensul că anunțul administrației locale a fost publicat în SEAP pe 22 iunie 2023, la ora 12:12, iar procedura a fost finalizată, în aceeași zi, la ora 12:22. Zece minute! Adică, nici cât să apuci să omori un țânțar cu palma, că pseudo-licitația a și fost gata! Semn că, de ambele părți ale internetului, cineva a dormit cu capul pe tastatură și cu mâna pe buton.

La vremea respectivă, așa cum a rezultat și din investigațiile amănunțite și din catalogul electronic, tarifele cu care exterminatorii au intrat în joc au fost: dezinsecție interior – 300 lei / 1.000 mp și exterior 5 lei / 1.000 mp. Și, tot de acolo, a mai reieșit un lucru! Mai exact, că prestarea de servicii pentru dezinsecție/dezinfecție s-a încheiat cu încălcarea legii și că Primăria Timișoara știa că acordul-cadru (39/05.04.2019), încheiat pe 4 ani tot cu cei de la SC CORAL IMPEX SRL, urma să expire la 5 aprilie 2023. Adică, oricând ar fi putut semna 

un contract subsecvent, înainte să expire acordul-cadru, la aceleași prețuri. Chiar a existat inițiativă: referat comun salubrizare + economic nr. 3766/17.02.2023, prin care se cerea aprobarea unui nou contract subsecvent, ordonatorul de credite aprobă și apoi… nimic. Contractul nu se mai încheie!

Bezna minții 

Abia după trei luni de prestări servicii, la prețuri umflate cu pompa și antamate în zece minute, pe 13 septembrie 2023, Primăria Timișoara a încheiat un nou contract (nr. 130), tot cu cei de la SC CORAL IMPEX SRL. De data asta, unul pe 16 luni, în suma totală de 20.588.549 lei! Și administrația locală a lui Dominic Fritz a făcut-o într-un mare fel. Adică, a aplicat procedura de negociere directă, fără publicare prealabilă pe SEAP, invocând art. 104 din Legea 98/2016. De fapt, o chestiune permisă doar în caz de extremă urgență și exclusiv în situații determinate de evenimente imprevizibile, care nu se datorează sub nicio formă unei acțiuni sau inacțiuni a autorității contractante!

Ori aici evenimentul imprevizibil a fost tocmai… lipsa de reacție a administrației locale USR din anii 2022–2023! Ceea ce a dus, dincolo de procedura în sine, negociată cu un singur operator privat (SC CORAL IMPEX SRL), la tarife exorbitante, unele de până la 11,5 ori mai mari decât cele din iunie 2023. Astfel, față de catalogul electronic din SEAP, dacă în iunie 2023 dezinsecția interioară se făcea cu 300 lei / 1.000 mp, iar cea exterioară cu 5 lei / 1.000 mp, în septembrie a aceluiași an, tarifele au sărit la 3.466,09 lei / 1.000 mp și respectiv 19,61 lei / mp (atenție: nu mai /1.000 mp!!!). Evident că, la fel ca-n orice roman de Kafka, Primăria Timișoara a acceptat creșterea nejustificată de prețuri, invocând urgența pe care chiar ea a produs-o.

Când lumea a început să pună întrebări și să calculeze prejudicii de până la 4.297.648 lei, în primăvară lui 2024, brusc, Primăria Timișoara și-a amintit că, în România, există și proceduri normale de licitație publică. Așa a venit și marele premiu, sub forma unui contract pe 5 ani, încheiat în 9 aprilie anul trecut, și atribuit tot celor de la SC CORAL IMPEX SRL, la suma de 80.574.573 lei. Adică, cam 16.114.915 lei/an și cam de 4 ori mai mult decât se plătea în 2023 (circa 4.608.230 lei). Și, pentru cine are ochi, se vede de la o poștă că balonul și potul au fost umflate cu pompa, printr-un referat de necesitate (nr. 523/18.05.2023), întocmit de serviciul salubrizare al administrației Fritz, care a supraestimat prețul, invocând… inflația. Că doar gândacii sunt mai greu de prins și mai scumpi la pungă!

Apoi, pe acte și în nevoi, au crescut și numărul de tratamente de dezinsecție exterior. Înainte de aprilie 2024, se făcea 1 tratament/lună, adică 7 pe sezon aprilie–octombrie. Acum, așa cum rezultă din noul contract multianual, se vor face 4 tratamente/lună, adică 28 de tratamente/sezon. Doar vorbe, acoperite de recomandările Institutului National de Cercetare-Dezvoltare Medico-Militară Cantacuzino! În rest, nimeni din primăria de sticlă a lui Dominic Fritz nu explicat, în niciun referat, cum s-a ajuns la această valoare estimată. De fapt, cum de administrația locală a halit, pe nemestecate, la licitația pentru contractul 36 din 9 aprilie 2024, oferta și fișele de fundamentare a tarifelor depuse de unică participantă la competiție – SC CORAL IMPEX SRL.

Viață de nabab

Si, acum, țineți-vă bine în scaune, căci urmează o poveste senzațională cu lanterne în copaci, hotel de 4 stele, capcane invizibile de șobolani și diurne fantomă! Așa că revenim la oferta de preț, pusă sub nas Primăriei Timișoara, de către exterminatorii de dăunători, în care, în primul rând, se cer și se aprobă cheltuieli de deplasare (diurnă și cazare), pe motiv că SC CORAL IMPEX SRL e din județul Prahova. Nimeni nu a verificat, însă, că firma are două puncte de lucru în județul Timiș (Dumbrăvița și Giarmata), conform Registrului Comerțului. Și nimeni nu a văzut că, toate facturile emise spre decontarea serviciilor de dezinsecție, au serii de TM (Timiș). Ceea ce înseamnă, fără niciun dubiu, că prestațiile au avut loc la nivelul acestor puncte de lucru, nu prin Prahova.

Când serviciul de salubrizare a mai cerut facturi de cazare, CORAL IMPEX a produs una singură, de la un hotel de 4 stele! În rest, aceeași fișă de fundamentare, care a fost înghițită pe nemestecate de ultracinstiții administrației lui Dominic Fritz, a fost umflată, pe segmentul de dezinsecție exterioară, cu servicii de monitorizare și armate întregi de supraveghetori.

Așa s-a ajuns ca valoarea materialelor să fie de 1.527.969 lei, din care substanțele chimice propriu-zise să coste 496.012 lei, iar restul de 1.031.957 lei să fie decontate ca și „cheltuieli materiale pentru monitorizare”. Ce e monitorizarea? Lanterne. Lanterne montate în copaci, prin parcuri, să vadă operatorul dacă, în fasciculul de lumină zboară insectele, și dacă a fost eficientă dezinsecția. Și da, monitorizarea costă de două ori mai mult decât substanțele chimice efective.

Pe lângă lanterne, apar și cheltuieli salariale de monitorizare, tot pentru dezinsecție exterioară. Aici, vorbim despre 54 de persoane la execuție, plus 12 persoane la supraveghere. În schimb, la deratizare, tot pe acte, avem 60 de persoane la execuție și alte 18 persoane la monitorizare. Practic, un mic batalion de supraveghetori ai substanței pentru gândaci. Sau Garda Pretoriană a șobolanilor! Și, apropo de rozătoare, cel puțin pe deratizarea internă din Primăria Timișoara, în fișe și situații de lucrări, apare decontată o întreaga divizie de curse de șobolani. În realitate, în teren, auditorii Camerei de Conturi Timiș au găsit doar una singură. Și aceea nefuncțională!

Așadar, cum primarul Dominic Fritz a refuzat să trimită note de clarificare și Serviciul de Salubrizare dădea din colț în colț, inspectorii au concluzionat că, legal, nu există niciun fel de justificare pentru creșteri de preț de 11 ori în numai trei luni, de la iunie la septembrie 2023. Mai mult, că administrația locală  avea obligația de a iniția o nouă procedură pe SEAP, cu mult înainte de expirarea acordului-cadru, care a dus la o notă de plată cu un prejudiciu de peste 10 milioane de lei și la indicii temeinice cu privire la săvârșirea unor fapte prin încălcarea legilor penale:

      1. Contract 130/13.09.2023 (negociere fără publicare SEAP), în perioada septembrie 2023 – aprilie 2024, cu un prejudiciu de 4.297.648 lei.
      2. Contract 36/09.04.2024, în perioada aprilie 2024 – 31.12.2024, cu un prejudiciu de 3.676.318 lei.
      3. Contract nr. 36/09.04.2024, dar pentru intervalul de timp aprilie 01.01.2025- 30.06.2025, cu un prejudiciu de 1.718.094 lei
      4. Total prejudiciu – 9.692.060 lei, care se adaugă beneficii nerealizate de 678.444 lei. Deci, 10.370.504 lei.

Morala e simplă și, în toată povestea asta, timișorenii află câteva lucruri simple. De pildă, că Primăria Timișoara nu și-a făcut treaba la timp și a ajuns să invoce o urgență pe care singură si-a creat-o. Și că, în momentul în care prețurile cresc de 11 ori în 3 luni, nu mai vorbim de inflație, ci de… entuziasmul tarifului. La fel și când „monitorizarea” costă mai mult decât substanțele! Așa că nimeni nu mai știe dacă lupta e cu țânțarii sau cu facturile! În schimb, un lucru e cert – șobolanii cei mai mari sunt pe hârtie (ăia din contracte, hotărâri și referate), că aia par mai viguroși ca niciodată. La fel ca și țânțarii, care au ajuns să coste, în Timișoara, 3.466 de lei bucata!

5 People voted this article. 4 Upvotes - 1 Downvotes.

InsiderTM

insidertm@insidertm.ro

svg

What do you think?

Show comments / Leave a comment

Leave a reply

Loading
svg
Quick Navigation
  • 01

    Primăria Timisoara a descoperit cel mai scump țânțar din România: 3.466 lei bucata!