După noi, potopul! Cam asta e noua deviză a RETIM, după ce, în urmă cu câteva zile, Consiliul Județean Timiș a reziliat contractul cu operatorul Depozitului de Deșeuri Nepericuloase de la Ghizela (DDN). Și ca să fie treaba-treabă, în primul rând, satelitul comercial al concernului german RER a contestat, în instanța de judecată, dreptul administrației județene de a-și înființa societatea proprie (Eco Serv Timiș SRL), care ar urma să se ocupe de gestionarea deponeului ecologic. Doar așa, să moară și capra vecinului!
Apoi, ca să fie și mai bine, RETIM a adoptat aceeași strategie și cu cei de la CJ Hunedoara, care au avut tupeul de a accepta, preț de câteva luni, până devine operabilă o nouă celulă de gunoi de la Ghizela, preluarea deșeurilor din Banat. Asta, în contextul în care județul Timiș nu mai poate depozita nimic, în groapa proprie, după data de 20 octombrie 2025, din cauza depășirii capacității, așa cum a decis Agenția de Mediu. La care se adauga și alte chestiuni monstruoase, care țin de (non)ecologie, (non)tratare de levigat și (non)sortare de deșeuri.
Și, mai mult ca sigur, acum, că de vreo săptămână au în buzunar și un prefect de la USR (Cornelia Micicoi), cei de la RETIM vor contesta, pe linie administrativă, și hotărârea CJ Timiș, prin care au fost scoși pe ușă din față de la DDN Ghizela și înlocuiți cu Eco Serv Timiș SRL. Nu de alta, dar administrația lui Dominic Fritz, care valsează printre gunoaie și se face că nu vede dezastrul ecologic din deponeu, e partener cu 50% în RETIM, alături de concernul german RER. Adică, la aceeași masă, împart profitul din gunoaie și din operațiunile de salubrizare, fifty-fifty.
De fapt, pe lege, așa și ar trebui să fie! Că asta însemnă un partener cu drepturi egale, într-o societate comercială – (co)participare la pierderi și câștig. Doar că lucrurile nu stau deloc așa! Și asta pentru că, de ani de zile, cum municipalitatea a asistat inertă și impasibilă, sateliții comerciali ai concernului RER au spoliat profitul RETIM, cu ajutorul unor contracte de (sub)închiriere și prestări servicii, la prețuri de cocaină, mutând banii dintr-un buzunar în altul. Ba prin Cipru, ba prin Germania, în detrimentul municipalității și al timișorenilor!
Până și cei de la ANAF, prin Direcția Mari Contribuabili, știu toate aceste detalii. Doar că, de la înființarea RETIM (1997), inspectorii nu i-au călcat pragul! Niciodată, în ultimii aproape 30 de ani! Și aici, pe cât de penibilă, explicația e extrem de simplă. Pe scurt, cum impozitele și taxele operatorului de salubritate au fost mereu plătite la zi, fără incidente fiscale, societatea româno-germană a rămas pe poziția de… risc mic. Și, în ciuda semnalelor publice repetate, care semnalizau diminuarea artificială a câștigurilor statului, pe nimeni din ANAF nu a mai interesat detaliul cu subțierea… bazei impozabile, căpușată de contracte, pe circuit intern și închis.
Cu alte cuvinte, concernul german RER, prin satelitul RETIM, nu a luat cu o mână din buzunarul timișorenilor, ci cu cel puțin vreo două.
Asta, pe lângă faptul că, azi, face eforturi considerabile ca să blocheze orice demers instituțional, menit să reducă consecințele bombei ecologice de la DDN Ghizela. Și ultima manevră, care are legătură directă cu operatorul de salubritate româno-german, s-a desfășurat, atât ieri, cât și azi. Azi, doar până la ora 10, când informația, sub o formă sau alta, a ajuns la urechile RETIM, care a oprit Operațiunea Oktoberfest. Cu frâna de mână!
Acțiunea, așa cum rezultă din probatoriul foto-video, a avut menirea de a lichida tot stocul de gunoi din stația intermediară a RETIM, situată pe Calea Moșnitei nr. 2 (zona Torac-Timișoara), și transportarea deșeurilor, la grămadă, în deponeul de la Ghizela. Fără sortare, fără nimic! Ca de obicei! Ieri, au existat 5 transporturi, în greutate de circa 90 de tone. Azi, cel puțin în graficele interne ale operatorului de salubritate, erau programate 8, la o capacitate totală de vreo 160 tone. Până la ora 10, au fost încărcate 4 camioane cu deșeuri, din care două au apucat să intre și să descarce în DDN, iar celelalte 2 trailere au fost întoarse din drum, înapoi în zona Torac, până la noi ordine.
Contează extrem de puțin pentru autoritățile publice că stația RETIM de pe Calea Mosnitei nr 2 din Timișoara are autorizație de mediu strict pentru depozitare în vederea valorificării, nu pentru alte combinații. Ce e important însă de reținut e că, așa cum rezultă din sinteza celor de la ADID și din expertiza tehnică a CJ Timiș, motivele depășirii capacității maxime a celulei 2 de la Ghizela au legătură cu faptul că deșeurile au fost mereu aruncate la grămadă. Fără a fi selectate, tocate, compactate sau tratate! Doar facturate către populație! Asta, în condițiile în care în perioada 2023-2025, Retim a gestionat și Stația de Sortare a Municipiului Timișoara, de pe platforma Colterm din Calea Șagului. Pe bani grămadă!
What do you think?
Show comments / Leave a comment