Peste 700.000 de abonați știu că SC RETIM Ecologic Service SA, înființată în 1997, este rezultatul asocierii frățești și transparente dintre Consiliului Local Timișoara și concernul german RER. De fapt, nu e chiar așa! În combinația de 50-50% cu administrația de pe Bega, nemții au venit la Registrul Comerțului cu un satelit comercial – SC RER Timișoara SRL, care are în spate alte două entități. Una fiscalizată, RRR Remmert Recycling Romania GMBH (95%), și alta liberă de obligații, sub forma unui offshore, Kevil Enterprises Limited (5%) din Cipru.
Ce nu mai știu, însă, toți cotizanții RETIM – dar cunosc bine combinația cei din administrația lui Dominic Fritz de la USR, așa cum au știut-o și funcționarii lui Nicolae Robu de la PNL! – e că o mare parte din utilajele societății de salubrizare sunt (sub)închiriate de la firme din cadrul grupului RER. În ce privește doar Zona 1 Timișoara (municipiu și periurban), vorbim despre vreo 50 de vehicule, la un cost de peste 30.000 euro pe lună. Si așa e de zeci de ani de zile! Înainte, RETIM arenda la greu de la SC RER Recuperare Ecologică și Reciclare SRL, acum o face de la SC RER Ecologic Group SRL.
Asta înseamnă, în primul rând, export de capital în beneficiul concernului RER! De cealaltă parte, în cazul Consiliului Local Timișoara, acționar cu 50% în RETIM, se traduce printr-o diminuare constantă și ciclică a profitului, an de an, prin încărcarea bugetului cu tot soiul de contracte de prestări servicii. Deci, partenerul municipalității de pe Bega încasează cu două mâini. O dată, când facturează către SC RETIM Ecologic Service SRL Timișoara închirieri de mașini și utilaje, apoi când nemții, după decontarea cheltuielilor cu funcționarea, își trag cota de 50% din profitul care a mai rămas în societatea de salubrizare de pe Bega.
Pentru prima dată, fenomenul de spoliere a resurselor RETIM, doar într-o singură direcție, fost semnalat, la nivelul anului 2016, chiar de către Alfred Simonis, la vremea aceea consilier local. S-a vorbit atunci despre utilaje închiriate de RER, an de an și de peste un deceniu, la foc continuu și la prețuri de cocaină. În condițiile în care, societatea era pe profit și, oricând, ar fi putut contracta leasinguri, mult mai ieftine decât ratele către nemți. Nici nu mai contează că, în timp, chiria mașinilor a depășit prețul de achiziție al unui utilaj nou de salubrizare. Asta a fost cu 9 ani în urmă! Între timp, cum nimeni nu i-a deranjat pe investitorii strategici, lucrurile au evoluat. Evident, tot în detrimentul bugetului public.
Matematica RER
Într-o corespondență instituțională cu Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri (ADID), aflată în subordinea CJ Timiș, RETIM recunoaște, negru pe alb, că își onorează contractele de salubrizare cu personal… închiriat. Evident, la fel ca și cu autogunoierele, combinația se face tot cu o firmă din cadrul concernului german RER – S.C. RER Data Service SRL. Nu de ieri sau de azi, ci în baza unui contract de prestări servicii din 2014. Adică de peste un deceniu:
…diferența dintre numărul de dispeceri angajați si numărul de dispeceri asumat contractual, declarăm faptul că o mare parte din atribuțiile specifice ocestei poziții au fost externalizate către S.C. RER Data Service S.R.L., conform Contract de Prestari Servicii nr. 5/04.02.2014, acoperind astfel norma de lucru aferentă celor 5 pozitii, asumată contractual. Referitor la diferența dintre numărul de șoferi angajați si numărul de șoferi asumat contractual, norma de lucru, aferentă celor 82 posturi, este acoperită din orele suplimentare prestate de către șoferii angajați.
De fapt, managementul societății de salubrizare nu a recunoscut chiar din prima toată schema de personal, pusă în slujba ADID și decontată de entitatea Consiliului Județean Timiș, pentru operațiunile de colectare si transport deșeuri de pe raza districtului. Inițial, RETIM a invocat că nu poate pune la dispoziția beneficiarului de servicii identitatea personalului din Zona 0 Ghizela (72) și Zona 1 Timișoara (228), invocând o serie de motive și norme legate de protecția datelor cu caracter personal (GDPR). Apoi, la presiuni, a livrat tabele întregi cu… inițialele unor nume, prenume și atribuțiile fiecărui prestator.
De fapt, nu o dată, temerea ADID a fost că RETIM nu respectă organigramele, așa cum au fost ele prevăzute în ofertele tehnice, care au stat la baza contractelor de delegare a gunoiului pe cele două zone. Mai exact că, statul plătește de două ori, pentru același personal sau pentru poziții/funcții inexistente. Cu chiu cu vai, societatea de salubritate a acceptat să deconspire 4 nume, măcar de pe posturile cheie. Și, ca exemplu, pentru Zona 1 Timișoara, acolo unde grila are 228 de persoane, a venit cu Dan P. – manager responsabil cu organizarea activității, Elena I. – responsabil Mediu, Victor C. – responsabil Calitate și Venelin D – director tehnic.
Reciclare financiară
Așa s-a aflat că, și într-o zină și în alta, în mare parte, schemele erau încărcate cam cu aceiași oameni. Deci, dublu decont. Aceiași dispeceri, aceiași juriști etc. Alții erau trecuți mari directori tehnici și, în fapt, erau șefi de secții, care aveau cu totul alte atribuțiuni. Unii erau băgați, prin acte, pe segmentul de organizare a activității deși, în realitate, erau responsabili de Operațiuni. Și tot așa! Doar să curgă banul, să vină contractul și să dea bine la cerințele tehnice ale beneficiarului, în cazul de față, ADID Timiș. Că așa e un parteneriat corect și transparent!
Și mai e o schemă! Una care rezultă clar din date și înscrisuri financiare. Dincolo de închirierile de mașini și de forță de muncă, executate în circuit închis după metoda RER Gmbh, RETIM mai pierde pierde bani și prin alte şopârlisme financiare. Tot pe sectorul de servicii, tot pe mâna firmelor afiliate concernului din Germania. Zboară banii pe IT, pe Contabilitate, pe Management, înspre S.C. RER Data Service SRL! Așa că, pe cifre, pe anul 2023, RETIM s-a închis cu chirii de peste 7 milioane lei, cu cheltuieli de management în familie de peste 1,3 milioane lei. Și, cel puțin pe prima jumătate a lui 2024, proporțiile s-au păstrat în același trend.
Adică în beneficiul RER, care dă cu o mână și ia cu două. În detrimentul Consiliului Local Timișoara! În rest, rămâne cum am stabilit: RETIM reciclează… dar nu reciclează, sortează… dar nu sortează deșeuri, are flota conformă cu EURO 5 și EURO 6… din care curge borhotul, transportă selectiv gunoaie…. dar nu e chiar așa, tratează și încasează pentru tratarea
mecanobiologică… dar nu prestează, a inaugurat o linie de sortare a gunoiul… dar a funcționat DOAR în probe!
Așa că nu e mirare că, în ecuația RETIM, banii sunt mulți, iar transparența e puțină. Sau că, o companie de interes public, privatizează profiturile și socializează pierderile, doar într-o singură direcție. Cert e că, de peste două decenii, societatea de salubrizare pare mai degrabă un instrument de drenare a banului, decât un partener real al Consiliului Local Timișoara. Asta, în detrimentul unui oraș care plătește scump pentru un serviciu din ce în ce mai contestat!
Pe de altă parte, dacă abonatul nu reciclează, operatorul aplică amenzi și bulină roșie! Ca idee, în 2024, RETIM a umblat la portofelele a peste 2000 de timișoreni sau asociații de locatari! În oglindă, anul trecut, așa cum rezultă din documente, peste 5000 de abonați (nu 50 de sesizări cum susține ADID în raportul de activitate pe 2024!) au depus reclamații vizavi de modul de lucru al operatorului de salubrizare. Și nimic! Că așa e în viață – dai un ban, da’ stai în față!
What do you think?
Show comments / Leave a comment