Într-un raport de audit, Camera de Conturi Timiș confirmă, negru pe alb, seria de investigații jurnalistice făcute de InsiderTM, referitoare la practicile pestilențiale și protecția instituțională de care s-a bucurat RETIM ECOLOGIC SERVICE S.A, în ultimii 30 de ani. Mai exact, de când, sub umbrela grupului german RER-RWE (50%) și Consiliul Local Timișoara (50%), se joacă de-a salubritatea, doar după reguli proprii, ca-n orice țară bananieră! De fapt, chestiunea e mult mai amplă și, fără niciun dubiu, poate face obiectul unui curs intensiv de supraviețuire și tupeu.
Pe scurt, așa cum rezultă din analiza notei de control, în 2024, Primăria Timișoara a plătit peste 17,6 milioane lei companiei RETIM pentru colectarea deșeurilor abandonate și a celor aduse de cetățeni la cele 4 centre municipale de tranzit. Mai exact, undeva în jur de 18.886 de tone. Și, ca să vă dați seama de frumusețea blatului, administrația lui Dominic Fritz a făcut aceste plăți, deși NU a avut niciun document justificativ, care să confirme că toate aceste cantități au și fost procesate, în realitate.

Adevărul e că municipalitatea, care a funcționat exact ca și o casierie pentru operatorul de salubritate, nici nu avea cum să aibă vreun colț de hârtie, atâta timp cât serviciul salubrizare din cadrul UATM Timișoara NU a solicitat niciodată de la RETIM tichetele de cântar de la deponeul Ghizela, unde s-ar fi depozitat deseurile respective. Pur simplu, s-a mers pe cuvânt: operatorul a cerut, a pus sub nas situații și cantități, iar administrația locală s-a executat și a plătit, cu celeritate, fiecare factură. Fără nicio probă!
Și asta nu e tot! În timpul misiunii de audit, la presiunea Camerei de Conturi Timiș, reprezentanții Primăriei Timișoara s-au îndurat să solicite RETIM toate actele pentru cele peste 17,6 milioane de lei plătite de municipalitate, în contul prestației de servicii. Doar că operatorul a refuzat să pună la dispoziție documentele justificative, pe motiv că… nu are astfel de obligații. Așa că, in ideea de a scoate la lumină situația din contabilitatea RETIM, auditorii au apelat la ANAF – Direcția Generală de Administrare a Marilor Contribuabili. Și-abia de aici începe povestea cu adevărat palpitantă!
Teroare ecologică
Pe scurt, în primă fază, răspunsul dat de ANAF nu a clarificat nici una dintre solicitările auditorilor. În plus, anexele de la procesul-verbal de constatare al Finanțelor Publice, transmise pe e-mail către Camera de Conturi, nu au putut fi deschise si drept urmare, anexele respective nu au putut fi citite. Așa că, auditorii au solicitat a doua oară sprijinul ANAF, explicând punctual, din nou, informațiile de care au nevoie spre a putea finaliza misiunea de audit de la UATM Timisoara și, mai mult decât orice, au subliniat termenul limită până la care au nevoie de informațiile fiscale:
Până în data de 25.07.2025, Camera de Conturi Timis nu a primit nici un răspuns la solicitarea transmisă știut fiind faptul că, în data de 25.07.2025 misiunea de audit financiar de la UATM Timisoara se va încheia. Din discutiile avute atât cu inspectorii din cadrul ANAF- Directia Generalã de Administrare a Marilor Contribuabili, cât si cu persoanele din conducere a reieșit că, pentru verificările efectuate de acestia la RETIM ECOLOGIC SERVICE S.A, presiunile au fost atât de mari, cum nu s-a mai întâmplat niciodată, în toată cariera lor, până la respectiva misiune.
Și în raportul Camerei de Conturi Timiș mai scrie un lucru halucinant. Că, de fapt, pe data de 8 iulie 2025, inspectorii fiscali au încheiat misiunea de control și au finalizat procesul-verbal de constatare de la RETIM. Mai mult, că, la aceeași dată, au comunicat documentul spre aprobare conducerii, care l-a blocat, timp de 17 zile, până pe 25 iulie 2025, ultima zi de misiune a auditului Curții de Conturi Timiș. Și a comunicat răspunsul abia în data de 30 iulie a.c, la ora 13:07, deși adresa de înaintare către auditori (nr. 1343/AIF) era gata încă din 11 iulie a.c. Tocmai de aceea, în raport, și scrie că este pentru PRIMA DATĂ când, în mod vădit, o instituție evită să comunice rezultatul verificărilor, împiedicând cu bună știință, accesul auditorilor Camerei de Conturi Timis, la informații vitale.


Totuși, în ciuda piedicilor, funcționarii statului au reușit să demonstreze imposibilul. În primul rând că centrele de colectare ale Primăriei – Torontalului, Zona Torac, Avram Imbroane și Calea Șagului – au fost folosite ca platforme comerciale de către cei de la RETIM care a depozitat acolo, nu doar deșeurile gratuite ale cetățenilor, ci și deșeuri colectate contra cost de la persoane fizice și juridice, pe bază de contract. Fără niciun acord al Primăriei Timișoara! Cel mai grav este că la centrul Torac, singurul cu cântar, ca urmare a deplasării în teren, auditorii au constatat că deșeurile municipale erau amestecate cu cele comerciale. Și că, odată amestecate, la deponeul Ghizela ajung toate sub același cod, fără etichete separate. Așa se pierde definitiv posibilitatea de a ști cât reprezintă deșeurile municipale.
Circuit exclusivist
Apropo de RETIM, de-a lungul anului în curs, așa cum rezultă și din investigațiile de presă, InsiderTM a atras atenția, în mod public, că Timișoara este singurul oraș mare din România în care operatorul unic controlează tot traseul deșeului, de la ridicare și până la raportare, fără observator extern. Și că toată această manevră nu duce decât la sufocarea banilor publici și la raportarea sau decontarea unor cantități nereale de deșeuri. Acum, prin raportul de audit, Camera de Conturi Timiș vine și spune exact același lucrul. Mai exact, că operatorul e SIGURUL care generează documente pe fluxul de deșeuri – cântărire, transport, depozitare și raportare. Toate, în mâna aceleiași companii germane!
Și încă ceva! De fapt, ceea ce a dezvăluit și InsiderTM, încă din primăvara acestui an, și anume că marile campanii gratuite ale RETIM, care sunt obligatorii, au existat doar pe Facebook și pe hârtie. Deși, conform contractului cu ADID, operatorul de salubritate, atât de iubit de administrația lui Dominic Fritz și de toate instituțiile statului, trebuia să efectueze 4 campanii gratuite/an pentru preluarea deșeurilor voluminoase și vegetale. Doar că, în 2024, nu a efectuat niciuna! Ceea ce, ca și consecință directă nu înseamnă decât un singur lucru – mai multe deșeuri în centrele municipale, pe cheltuiala Primăriei Timișoara.

Oricum, in ciuda tuturor piedicilor, prin metode specifice muncii, auditorii Camerei de Conturi Timiș au reușit să demonstreze, negru pe alb, că deconturile din bani publici ale RETIM au în spate cifre și cantități de deșeuri, scoase din burtă:
În anul 2024, au fost 252 de zile lucrătoare. Împărțind cele 18.668,3 tone de deseuri, despre care RETIM susține că ar reprezenta deșeurile municipale, la cele 252 de zile lucrătoare, reise că, în fiecare zi, operatorul ar fi depus la deponeul Ghizela, 74 de tone de deșeuri. O astfel de cantitate este una de extrem de mare, pe care nici măcar RETIM nu o poate justifica cu documente, ceea ce reprezintă un indicator puternic că raportarea operatorului nu reflectă realitatea.
Exact așa arată un sistem de colectare și tratare a deșeurilor, construit ca să nu poată fi verificat! Unul care, conform raportului de audit, a dus la un prejudiciu estimat la 7,36 milioane lei și care inducă, așa cum subliniază și Camera de Conturi Timiș, posibile fapte penale. Așa că povestea deșeurilor din Timișoara nu este doar despre gunoi și despre un operator de salubritate, care a fost ținut în brațe timp de 30 de ani și acum a fugit cu sediul social în Bihor, ca să scape de prigoana autorităților. Nu! Cazul RETIM e, pur și simplu, despre un blat ordinar, opacitate, lipsă de control și bani publici care au mers doar într-o singură direcție, cu complicitatea instituțiilor și, mai ales, a administrației locale și județene!











What do you think?
Show comments / Leave a comment