Now Reading: RETIM și ADID se luptă cu reciclarea și sortarea deșeurilor, mai mult pe hârtie

Loading

RETIM și ADID se luptă cu reciclarea și sortarea deșeurilor, mai mult pe hârtie

SC RETIM Ecologic Service SA este o companie înființată în 1997, în urma asocierii Consiliului Local Timișoara cu firma germană RWE, într-un parteneriat de 50-50%. Ulterior, acțiunile celor de la RWE au trecut, într-un alt buzunar, la concernul RER. Societatea este certificată TÜV, conform sistemului de management integrat calitate, mediu, sănătate și securitate ocupațională și pune un accent deosebit pe acțiunile de educație civică și ecologică, în special în rândul elevilor. În prezent, RETIM Ecologic Service SA are peste 900 de angajați și deservește un total de aproximativ 700.000 de cetățeni. Așa scrie pe pagina oficială a companiei!

 

Ce lipsește din prezentarea glorioasă e, în primul rând, structura detaliată a acționariatului. În realitate, pe lângă cota de participare a municipalității de pe Bega, cealaltă jumătate din RETIM este deținută de către firma RER Timișoara SRL care, da, cu siguranță, la capătul firului, face parte din concernul RER Germania. Important e altceva și anume faptul că, printre partenerii de afaceri ai Consiliului Local Timișoara, care se îndeletnicesc cu salubrizarea menajeră și cu tot ceea ce înseamnă colectarea altor deșeuri de circa 28 de ani, s-a strecurat și o firmă offshore. De fapt, RER Timișoara SRL arată, la nivel de acționariat, așa – 95% RRR Remmert Recycling Romania GMBH și 5% de Kevil Enterprises Limited, cu sediul social în Nicosia (Cipru), str. Strovolou 77.

 

În al doilea rând, așa cum rezultă din documente, azi, mare parte din utilajele RETIM sunt (sub)închiriate de la firme din cadrul grupului RER. Vreo 50 de bucăți, la un cost de peste 30.000 euro pe lună, doar pe Zona 1 Timișoara și periurban! Asta, ca să înțeleagă toată lumea cum stă treaba cu offshore-ul din Cipru, cu contractele de servicii (închirere mașini) și cu exportul de capital! Ceea ce, bineînțeles, în cazul Consiliului Local Timișoara, acționar cu 50% în RETIM, se traduce printr-o diminuare constantă și ciclică a profitului. Și fenomenul a fost semnalat, pentru prima dată, la nivelul anului 2016, chiar de către Alfred Simonis, la data respectivă consilier local PSD Timiș:

 

O autogunoieră Mercedes e închiriată de RER din anul 2003 Retim-ului, în schimbul sumei de 6.750 lei pe lună. Deci, în ultimii 12 ani, plata chiriei pentru această maşină a fost de un milion de lei. Asta în condiţiile în care o astfel de maşină nouă costă 80.000 euro. S-a plătit chirie de trei ori şi ceva preţul maşinii. De asemenea, o Skoda Superb este închiriată din anul 2009 de la RER cu 3.000 lei pe lună. S-au plătit în ultimii şase ani pentru această maşină 55.000 euro, iar o maşină nou-nouţă costă 20.000 euro. RER a închiriat Retim-ului şi trei Dacii Logan, din 2014, cu 415 euro lunar fiecare. Pentru fiecare maşină s-a plătit 17.000 euro chirie până acum, deşi o astfel de Dacie Logan nouă costă cel mult 8.000 euro. De asemenea, o autogunoieră Iveco este închiriată cu 8.000 lei lunar din anul 2014. Iar din septembrie anul acesta, trei autogunoiere sunt închiriate cu 2.000 euro pe lună fiecare.

 

Contează mai puțin că, după dezvăluirile referitoare la stilul de business al celor de la RETIM, la vremea respectivă, Alfred Simonis s-a ales cu o plângere penală din partea companiei de salubritate, nu pentru că ar fi furnizat cifre și date minicinoase, ci pentru divulgarea de informații cu caracter secret. Ce e important de precizat e că și azi, în același parteneriat cu Consiliul Local Timișoara, RETIM funcționează exact la fel – închiriază pe bani mulți, în circuit intern, diminuând profitul doar într-o singură direcție! Așa că, timp de trei decenii, de când au intrat pe piața din România, RER s-a extins cam peste tot, cu aceeași formulă matematică. Aici și în Arad le spune RETIM, la București, Ilfov și Călărași se numesc REBU, în Bihor și Alba se indentifică cu RER Vest, la Buzău, Brăila și Galați cu RER Sud.

 

Și mai e ceva! Practic, felia cea mai importantă a activității RETIM – salubrizarea menajeră și colectarea de deșeuri. Partea frumoasă e că operatorul verifică conținutul pubelelor și aplică eticheta roșie pe orice tomberon, dacă abonații nu colectează separat deșeurile. Automat, pe bază de proces-verbal, sunt informate autoritățile locale și ADID Timiș, entitate aflată în subordinea C.J Timiș. Una peste alta, bulina roșie se traduce prin dublarea tarifului, pe luna în care se constată nereguli. Așa se întâmplă în cazul abonaților, care nu respectă sortarea gunoiului și exigențele de Mediu, stabilite prin lege. Doar în cazul abonaților căci, în situația operatorului de salubritate, autoritățile statului aplică un alt set de reguli. De fapt, nu aplică nimic pentru că nu văd nimic!

 

Verde crud

 

Povestea noastră începe pe 16 octombrie 2024 când, în plină zi, un TIR s-a răsturnat pe DN 6, în zona localității Ghiroda. În urma impactului, tone întregi de deșeuri au ajuns pe șosea. Și, de aici, imaginile șocante au invadat tot Facebook-ul! Din primele verificări ale polițiștilor, conform datelor publice, a rezultat că autocamionul de mare tonaj transporta gunoaie, de la Stația de Sortare a Municipiului Timișoara (SSMT), aflată pe platforma Colterm din Calea Șagului, la deponeul ecologic de pe raza comunei Ghizela, ambele operate de RETIM. Și aici s-a închis povestea, care a încins și isterizat tot internetul, în toamna anului trecut. În cea mai mare liniște, fără alte detalii.

 

Atunci, nici Comisariatul Județean al Gărzii de Mediu Timiș și nici Agenția pentru Protecția Mediului Timiș nu au scos un cuvânt. Chiar dacă fotografiile cu incidentul ecologic, care se regăsesc și azi în online, demonstrează, dincolo de orice dubiu, că tipurile de deșeuri, care s-au revărsat pe cele 4 benzi de trafic, NU aveau ce să caute laolaltă, în același transport! De fapt, conform paginii oficiale de Facebook, G.N.M Timiș a și avut două postări, în preajma evenimentului de pe 16 octombrie 2024. Una, chiar a doua zi, pe o tematică de colectare și valorificare a deșeurilor metalice. Alta, pe 18 octombrie, referitoare la comuna Săcălaz, unde comisarii au identificat… chiar deșeuri amestecate și unde s-a lăsat cu amenzi usturătoare. În rest, în online, simpozioane și colocvii!

 

La fel și cei de la Agenția de Mediu Timiș! Multe buletine cu calitatea aerului și comunicări despre natură și biodiversitate. De exemplu, în ziua accidentului de pe DN 6 – Ghiroda, comunicarea publică a A.N.P.M Timiș s-a axat pe Ziua Mondială a Alimentației și pe combaterea risipei. Ca, pe data de 17 octombrie 2024,  să fie direcționată pe Programul Rabla pentru tractoare. Apoi, la 24 de ore după, pe Zilele Canalului Navigabil Bega Verde. Practic, din nicio direcție, niciun cuvânt despre vreo verificare la RETIM, la transportatorul de deșeuri, la Stația de Sortare a Municipiului Timișoara și nici la deponeul de la Ghizela. Nici măcar pe mirosuri, poluarea aerului etc!

 

Și, acum, vin și răspunsurile, care, până într-un punct, se întrepătrund și cu un denunț la Direcția Națională Anticorupție. Pe scurt, începând cu 1 mai 2024, cu aprobarea celor de la Asociația de Dezvoltare Intracomunitară Deșeuri (ADID), RETIM a majorat tarifele pentru colectarea deșeurilor menajere, motivând acoperirea unor costuri de reparații și investiții la Stația de Sortare a Municipiului Timișoara. Că, pe lege, chiar și în Europa, investițiile în infrastructură ecologică se fac din fonduri publice, nu din cotizațiile cetățenilor – asta e! Chiar și așa, Retim și ADID, ultima în calitate de administrator al deponeului de la Ghizela, au simțit nevoia, exact înainte de sărbătorile pascale, să aducă la cunoștința bănățenilot că Abonamentul Verde este singura soluția practică și legală, de a scăpa de deșeurile vegetale.

 

Vestul Sălbatic

 

Da, sună frumos, doar că RETIM, deși încasează tarife de la populație pentru tratarea și sortarea deșeurilor, în realitate, reciclabilele sunt amestecate cu resturile menajere, chiar în curtea procesatorului, și ajung la depozitare/eliminare la Ghizela, fără a fi decontaminate sau tratate. Cel puțin asta rezultă din declarații, înscrisuri oficiale și sute de imagini foto-video, intrate în posesia InsiderTM, care demonstrează că, pe lângă tone întregi de levigat, care zburdă pe toate traseele RETIM, societatea de salubritate nu are niciun stres cu protecția mediului. Poate doar atunci când facturează serviciile verzi către timișoreni! Pentru cei care nu știu, levigatul este lichidul extrem de toxic, care rezultă din descompunerea deșeurilor, și care, la liber, prin infiltrare, duce la poluarea solului și a pânzei freatice, într-un mod aproape ireversibil.

 

Și, în decursul ultimilor ani, cu girul celor de la ADID – C.J. Timiș, RETIM a mărit tarifele, ori de câte ori a simțit nevoia, fără nicun fel de opoziție. Pur și simplu, le-a dublat! A făcut-o pe 11 octombrie 2023, 1 ianuarie 2024 și, ultima majorare, pe 1 mai 2024, motivând tot felul – ba reparații/investiții la Stația de Sortare, ba majorare de tarife la serviciile de tratare, ba epuizarea fondurilor provenite de la organizațiile de tip OIREP (protecția mediului), ba închiderea unor celule de la deponeul Ghizela și monitorizarea post-închidere, ba scumpirea combustibilului etc. Uite așa, în ciuda legilor 101/2006 și 51/2006, care arată că e obligația autorităților locale să finanțeze orice investiție în colectarea/tratarea de deșeuri, RETIM și ADID au transformat abonații… în finanțatori.

 

Una peste alta, deja, RETIM încasează de la abonații săi tarife pentru tratarea și sortarea deșeurilor. Doar că, așa cum rezultă dintr-o serie de imagini și declarații, deșeurile reciclabile și resturile vegetale sunt amestecate cu cele menajere. Apoi, ajung la groapa de gunoi de la Ghizela, fără a fi separate și tratate corespunzător, așa cum  ar trebui să se întâmple la plecare din Stația de Sortare Timișoara, de pe platforma Colterm. Mai exact, plătim de două ori pentru un serviciu, care nu este prestat, și pentru o tratare care, în realitate, înseamnă doar un drum mai scump spre depozitare și eliminare, la deponeul ecologic din subordinea C.J. Timiș – așa spun angajații RETIM! Și tot muncitorii în salubritate mai spun un lucru: că ADID și RETIM au reiventat reciclarea, în sensul că tratarea deșeurilor reziduale se rezumă strict la mutatul gunoiului, dintr-o parte în alta! Cert e că cei de la ADID, în urma unor reclamații punctuale, au negat cu vehemență fenomenul, considerând retorica petiționarilor drept simple aserțiuni nemotivate sau dovedite, în vreun fel.

 

Azi, lăsăm imaginile video, să vorbească de la sine, atât despre abonamentul verde, cât și despre colectarea selectivă a deșeurilor menajere și eticheta roșie, care, în realitate, ar trebui aplicată și pe fiecare mașină de gunoi a RETIM! Nu doar pe tomberoanele abonaților! Pe parcursul documentării, InsiderTm.ro va reveni cu alte seturi de imagini șocante, în ce privește depozitarea selectivă a deșeurilor de pe platforma Stației de Sortare Municipiului Timișoara, cu alte care privesc încărcarea și transportul gunoaielor către deponeul de la Ghizela, cu scurgerile și infiltrațiile de levigat, cu serviciile prestate, încă din 2022, de o firmă de detectivi particulari – angajată de RETIM în diverse scopuri, cu noul parteneriat dintre RER și SC Salubritate SRL (SALUT – societatea de curățenie a Primăriei Timișoara, în locul celor de la Brantner) și multe altele.


Da, și Primăria Timișoara, prin noua SC Salubritate SRL, acum vreo lună, a închiriat de la grupul german RER, 4 mașini (stropitori). De fapt, le-a subînchiriat de la RETIM, în care Consiliul Local Timișoara e acționar cu 50% și care le-a arvunit, la rândul său, de la un afiliat al societății-mame. Că așa e frumos – ca banul să circule, așa cum îi șade bine oricărui capital rulant, în circuit închis. Și, dacă se poate, să maximize profiturile, doar pe o direcție, în special pe cea a SC RER Timișoara SRL, acolo unde acționari sunt cu 95% RRR Remmert Recycling Romania GMBH (Germania) și cu 5% offshore-ul Kevil Enterprises Limited (Cipru). Așa că vorba celor de RER Group România – o țară curată, locuitori fericiți!

3 People voted this article. 2 Upvotes - 1 Downvotes.
svg

What do you think?

Show comments / Leave a comment

Leave a reply

Loading
svg
Quick Navigation
  • 01

    RETIM și ADID se luptă cu reciclarea și sortarea deșeurilor, mai mult pe hârtie